Als je bij Google de titel van een boek intypt, kom je meestal als eerste een verkooplink van Bol.com tegen. Niet bij mijn roman, ze hebben het nog niet in hun assortiment opgenomen, misschien gebeurt dat nooit. Zal dat zo erg zijn?
Aangenaam verrast
Nu de boekpresentatie steeds dichterbij komt, zijn ook de voorbereidingen in volle gang. Posters, boekenleggers, visitekaartjes en natuurlijk brievenbusdoosjes moeten aangeschaft worden. Voor de doosjes ging ik afgelopen week naar een Bruna bij mij in de buurt. Een vriendelijke medewerker vond het spijtig dat ze er niet genoeg had, maar ze kon ze wel bestellen, gelukkig. Aan haar blik zag ik dat ze me herkende en in ons gesprek probeerde ze uit te vissen waar ze mijn gezicht eerder had gezien. En ineens viel het kwartje.
Op veel verschillende Facebook pagina’s is reclame voor mijn boek zichtbaar. Vooral een locale nieuwspagina deelt mijn berichten regelmatig, wat natuurlijk geweldig is. Mijn hoofd verschijnt dus de laatste tijd op veel schermen, want alleen door actief te blijven vertellen over mijn boek, krijgt het de aandacht die het verdient.
Help je mee?
Aan de verkoop van een boek verdien je niks, dat wist ik meteen al toen ik begon. Toch vind ik het belangrijk om mijn roman onder de aandacht te brengen. Het heeft me energie en geld gekost om dit verhaal op papier te krijgen en nu is het tijd om het met zoveel mogelijk mensen te delen.
In de jaren dat ik met schrijven bezig was, heb ik geleerd hoe online marketing globaal werkt. Er is beweging nodig om een boodschap te kunnen verspreiden. Als je een Facebook account hebt, zul je dit vast begrijpen. Op social medica zoals Instagram en Twitter werkt dit vast ook zo.
Ken je de kinderen die een schattige foto van zichzelf posten, waarop ze een stuk karton vasthouden waarop ze vragen het bericht te delen, als onderzoeksproject op school? Dankzij alle duimpjes en deelacties, zien duizenden mensen hun afbeelding. Leuk en effectief. Dit werkt zo bij alle berichten. Likes, reacties en het delen van nieuwtjes zorgen er allemaal voor dat een verhaal zich verder verspreid.
Het is steeds lastiger om boeken te verkopen. Wij, De kleurrijke schrijvers, hebben jouw steun hard nodig. Wil jij ons helpen?
Boekenwinkels
Zojuist had ik het over Bol.com, bekend om het blauwe mannetje. Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel met dit bedrijf, vooral omdat hun distributiecentrum in mijn mooie stadje Waalwijk staat en nooit groot genoeg lijkt te zijn. De oppervlakte van het pand is inmiddels ruim zestien voetbalvelden groot, binnenkort zelfs dertig. Terwijl de locale ondernemer zijn best moet doen het hoofd boven water te houden, verdienen zij bakken met geld.
Wil je mijn boek, of die van de andere kleurrijke schrijvers hebben? Bestel dan rechtstreeks bij de auteur of de uitgever, zodat het geld naar de mensen gaat die hard aan het boek gewerkt hebben. De kans is groot dat jouw bedrag helpt om een volgend boek te schrijven.
De Droomvallei verkoopt trouwens ook het hele pakket met alle boeken die wij op 9 oktober uitbrengen, inclusief een leuke verrassing.
Blog door Elly Vos, één van de kleurrijke schrijvers.
Mooie blog Elly en je hebt helemaal gelijk
Dank je wel Marijke.
Mooi blog Elly.
Bedankt Elly!