Jolanda Pikkaart, mijn schrijfcoach vroeg om iets over boekmarketing te schrijven.
Ik moest even nadenken. Niet over óf ik dat wilde doen, maar eerder over wáár ik moest beginnen. Alle tips over hoe je je boek vooraf moet promoten, heeft zij al in eerdere blogs aangegeven.
Waar ik wel iets over wil vertellen, is hoe ik de openingen zie om één van mijn boeken in the picture te zetten. Dat ik daarbij let op kernwoorden die een raakvlak hebben met mijn boeken. Zie of hoor ik er een, reageer ik daar meteen op. Soms krijg ik ook een tip van Jolanda of één van de kleurrijke schrijvers.
Boekpromotie op de radio
Hierdoor ben ik al drie keer telefonisch te gast geweest in het programma ‘Frank doet een boekje open’ van VathorstRadio. Via Facebook ben ik ooit bij hem terechtgekomen. Ook mocht ik in januari 2016 met mijn 1e boek in Hilversum aanschuiven bij DJ Tineke de Nooy, naar aanleiding van een reactie die ik tijdens een eerdere uitzending gaf.
Het meest recente inhaakmoment was zondag 7 april, met Bart van Leeuwen. Hij is de presentator van het programma ‘Theater van het sentiment’, van NPO Radio5. Naar deze zender luister ik al jaren. Zij draaien voornamelijk muziek van de jaren ’60 en ’70. Tijdens de uitzendingen is er veel interactie met de luisteraars.
This boots are made for walkin
Elke zaterdag- en zondagmiddag laat Bart in een matinée-voorstelling muziek van een specifieke dag uit het verleden tot leven komen. Een van de programmaonderdelen is een top 5 van liedjes die Bart heeft samengesteld waarop de luisteraars telefonisch of via een app kunnen stemmen. Op het einde van de uitzending wordt dan de nummer 1 gedraaid.
Ditmaal ging het om 7 april 1966, en stond in de top 5 onder andere ‘This boots are made for walkin’, van Nancy Sinatra. Omdat ik haar best stoer vind, en ‘stoer’ een van mijn kernwoorden is, stemde ik via de app op haar.
Kort daarna rinkelde mijn telefoon. Het was de studio van NPO Radio 5, met de vraag of ik in de uitzending mijn keuze toe wilde lichten. ‘Graag,’ zei ik.
Vol enthousiasme legde ik daarna aan Bart (en aan alle luisteraars) uit dat ik bij het nummer van Nancy aan mijn overgrootmoeder moest denken, alle twee stoer. Van Bart kreeg ik de kans om dit uit te leggen en kreeg ik zowaar een dikke drie minuten de tijd om mijn boeken GRATIS te promoten. Want naast mijn historische roman ‘Marjanneke, stoer wijf‘, vernoemde ik gelijk ook ‘Was er maar een recept voor rouwen’ én de familieroman waaraan ik nu werk.
Bij het afronden van het gesprek was Barts laatste vraag of ik soms ook nog het plan had om een boek over 1966 te schrijven.
‘Nou, waarschijnlijk eindigt mijn boek over Australië wel in dat jaar,’ grapte ik.
Wil je het gesprek terugluisteren? Dat kan hier. Vanaf 1:08:30 uur hoor je Barts Top 5 van het kroonjaar 1966 en aansluitend ons gesprek
De clou van dit verhaal is: durf, doe gek, reageer, laat je horen, zien.
JOUW BOEK DOET ER TOE !
Promoot je je boek hieronder?
Anneliese Vonk
Ja, je boek promoten daar ben jij een kei in. Als ik je naam noem thuis vraagt mijn dochter altijd: ‘Is dat die mevrouw waarbij je in haar gang haar boeken kunt kopen?’ Haha. Op naar je volgende boek!
Haha, ja, dat heeft ze goed onthouden.
Morgen gaan de boeken weer mee naar de Aspergefeesten in Grubbenvorst. Daar krijgen ze een mooi plekje op mijn kraam, naast de vele soorten jam en chutney 🙂
En ja, Jolanda. Nu ga ik door met mijn volgende boek: ‘Australië’
Hup. Schrijven dan maar 😉
Gaaf Anneliese hoe jij dat doet met gebruik van je kernwoorden.
Dank je wel, Elly 🙂
JUePlEFvxWbQc